Αμφιβολίες για Υλοποίηση Απελευθέρωσης Μεταφορών. 27-9-2010
 
Αμφιβολίες για Υλοποίηση Απελευθέρωσης Μεταφορών
Ναυτεμπορική, 27 Σεπτεμβρίου 2010
 
Γενικά

Με την οδική ανασυγκρότηση παρέχεται ελεύθερη πρόσβαση στο επάγγελμα, χωρίς να διαχωριστούν οι θεσμικοί ρόλοι των συμμετεχόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα προκαλώντας σειρά προβλημάτων κατά την ερμηνεία των νέων διατάξεων. Διαμορφώνεται ένα νέο τοπίο στη μεταφορά όπου

Χωρικό

Στο νομοσχέδιο για τις οδικές μεταφορές η αδειοδότηση των μεταφορικών επιχειρήσεων συνδέεται με την ύπαρξη χώρων στάθμευσης και λειτουργίας εργασιών συντήρησης οχημάτων. Η αδειοδότηση λειτουργίας δε ακολουθεί τη χρήση γης στη συγκεκριμένη περιοχή και διακρίνεται από μια ηθελημένη παράβλεψη των χρήσεων γης κάθε περιοχής. Έτσι, πώς θα σταματήσει η λειτουργία μεταφορικής επιχείρησης στον Ελαιώνα, όταν σήμερα για τις διαμεταφορικές επιχειρήσεις απαιτείται άδεια του ΠΔ 79/2004; Σε ποιο άλλο επάγγελμα η χρήση γης δεν αποτελεί το κυρίαρχο κριτήριο αδειδότησης; Υπάρχει λογική να νομιμοποιηθούν οι μεταφορικές επιχειρήσεις με τις «λάθρες εγκαταστάσεις εμπορευμάτων» και οι διπλανές τους των διαμεταφορέων και των Logistics να θεωρούνται παράνομες; Με το δυσδιάκριτο αυτό πλαίσιο διαφορετικών τύπων αδειοδοτήσεων, τα parking θα μετατρέπονται εύκολα σε εμπορευματικές αποθήκες, οι οποίες θα λειτουργούν χωρίς έλεγχο από τη μια και από την άλλη οι διαμεταφορείς θα κυνηγούν τη δυσεφάρμοστη νομιμότητα με πολλαπλές διατάξεις ελέγχου των αδειοδοτούμενων χώρων. Πολύ απλά στα τόσα προβλήματα του κλάδου, προσθέτουμε ένα ακόμα κύρια στον βεβαρυμμένο Ελαιώνα, που μάλιστα δεν μπορεί να ελεγχθεί και να περιοριστεί. Ο επαγγελματικός χώρος της διαμεταφοράς που εκτελεί και υπηρεσίες Courier και Logistics αποτελεί ένα κράμα παροχής μεταφορικών υπηρεσιών, προς όφελος των καταναλωτών. Πώς θα λειτουργήσουμε αύριο; Αν οι μεταφορείς λειτουργήσουν ως διαμεταφορείς, τότε θα πρέπει να αναλογιστούν ποιοι θα οργανώνουν τις μεταφορές και πού θα εγκατασταθούν οι αποθηκευτικοί και εμπορευματικοί τους χώροι όταν για τη διαμεταφορά είναι το βασικό πρόβλημα.

ΑΕ ΕΠΕ

Στις ΕΠΕ και ΑΕ είναι ταχύτατη η αγοραπωλησία μετοχών. Το ίδιο θα ισχύει και στις μεταφορικές ΑΕ και ΕΠΕ οι οποίες θα μπορούν να πωλούνε μετοχές σε άλλα φυσικά πρόσωπα καθώς και σε άλλες ΑΕ και ΕΠΕ. Συνεπώς, μπορεί να υπάρχει μια αλληλουχία εταιριών πίσω από τις οποίες μπορεί να υποκρύπτονται αλλοδαπά συμφέροντα, ανεξάρτητα από την ακριβή διατύπωση του νόμου. Έτσι, είτε απαγορεύεται ρητά η συμμετοχή αλλοδαπών εταίρων είτε επιτρέπεται, είναι παντελώς αδιάφορο, αφού η μετέπειτα πώληση των μετοχών θα διαφοροποιήσει την αρχική σύνθεση με απόλυτα νόμιμο τρόπο. Συνεπώς, η ταχύτητα μεταβίβασης των μετοχών και η ελευθερία διακίνησης των κεφαλαίων είναι και ο βασικός λόγος που οι ΟΕ, ΕΕ και ατομικές μορφές επιχειρήσεων αποκλείσθηκαν, προς ζημία των μικροιδιοκτητών και προς όφελος των λοιπών εταιριών.

ΚΒΣ

Οι επιτόπιοι φορολογικοί έλεγχοι θα αποτελέσουν ένα ακόμα εμπόδιο στην εφαρμογή του νόμου, καθώς εστιάζουν στον έλεγχο οχήματος, εμπορεύματος και θέσης ελέγχου. Το όχημα αν και θα ανήκει στην εταιρία, θα εξακολουθεί να εκδίδει φορτωτικά έγγραφα με αναγραφή του αριθμού κυκλοφορίας του. Δε θα αρκείται σε έκδοση κοινού παραστατικού με άλλα οχήματα, επειδή απλά έχει το ίδιο ΑΦΜ, αλλά θα συνεχίσει να συμπεριφέρεται ως χωριστή μονάδα. Το εμπόρευμα θα ελέγχεται συγκριτικά με τις εκδοθείσες φορτωτικές αλλά και με το δελτίο αποστολής. Η θέση ελέγχου θα συνδυάσει σειρά παραβάσεων όπως διαφοροποίηση συντελεστών ΦΠΑ, άσχετη θέση από το δρομολόγιο μεταφοράς κλπ. Με λίγα λόγια, οι μεταβολές στην πρακτική θα είναι ασήμαντες και θα απαιτηθεί σειρά ΠΟΛ για την οργάνωση των κλιμακίων ελέγχου σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο.
 
Ιωάννης Σιαμάς
Logistics Engineer, MEng, MSc
Πρόεδρος ΠΕΕΔ