Τροχαίο Υλικό και Υπογειοποίηση. Απρίλιος 2011
 

Τροχαίο Υλικό και Υπογειοποίηση

Logistics & Management, Απρίλιος 2011
 
7 χρόνια πέρασαν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και ακόμα έχουμε προβλήματα από προγράμματα που εντάχθηκαν στο σχεδιασμό της. Η σιδηροδρομική γραμμή Πειραιάς-ΣΚΑ αναμένει έκτοτε την ολοκλήρωσή της. Το άλλοθι των προσφυγών στο ΣτΕ από κατοίκους της Κωνσταντινουπόλεως, διατήρησε το ολυμπιακό έργο ημιτελές μέχρι σήμερα. Η μερική ή ολική υπογειοποίηση των γραμμών σε περιοχές υψηλού αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, η διασταύρωσή τους με το μετρό σε 2 σημεία, η κοντινή παραλληλία τους στο σταθμό Λαρίσης, καθώς και η υψηλή στάθμη του δικτύου ομβρίων υδάτων, εμφανίζονται ως οι κύριοι λόγοι περιβαλλοντικής εμπλοκής. Τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα με την ένταξη του προαστιακού στο μητροπολιτικό φορέα Αθηνών. Η ύπαρξη της Siemens στο κοινοπρακτικό σχήμα και η ανάγκη για υπογειοποίηση, διαφοροποιεί τα δεδομένα της ισχύουσας σύμβασης. Οι πολυετείς καθυστερήσεις αναγκάζουν τον ΟΣΕ να προσφύγει και δημιουργεί νέα δεδομένα για το διαγωνισμό που θα ακολουθήσει, διεκδικώντας παράλληλα πόρους της ΕΕ για την ολοκλήρωση του σύνθετου πια έργου. Όμως, ο ΟΣΕ φαίνεται ότι προσελκύει κακούς αναδόχους και κακές εκτελέσεις. Η περίπτωση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, είναι ένα ακόμα δείγμα. Τους ανατέθηκε η κατασκευή τροχαίου υλικού που δεν παραδόθηκε ποτέ. Έτσι κι εδώ, ο ΟΣΕ διεκδικεί τις προκαταβολές και θεωρεί ότι δεν τηρήθηκαν οι συμβατικές υποχρεώσεις, με σχεδόν 10ετή καθυστέρηση. Αλλά ο δημόσιος ΟΣΕ δεν άσκησε τα δικαιώματά του προς τα δημόσια ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αλλά περίμενε την ιδιωτικοποίησή τους. Μια ιδιωτικοποίηση που έγινε με εξασφαλισμένη βιωσιμότητα και διασφάλιση χιλίων θέσεων εργασίας, μέσω της δημόσιας προμήθειας υποβρυχίων του πολεμικού ναυτικού. Δηλαδή, από τη μια ο ΟΣΕ διεκδικεί χρήματα μέσω της αγωγής του κι από την άλλη το ελληνικό δημόσιο, πιστό στις δεσμεύσεις του προς την αγοράστρια των ναυπηγείων «Abu Dhabi Mar», εκταμιεύει χρήματα για την κατασκευή υποβρυχίων. Από μια άλλη οπτική, ο ΟΣΕ μέσω των αγωγών προσπαθεί να επαναφέρει το δημόσιο χρήμα που δόθηκε κατά την ιδιωτικοποίηση, ή κατά μια άλλη, να διασφαλίσει τα συμφέροντα των μετόχων του, χωρίς να είναι βέβαιο ότι οι νέες αναθέσεις θα το επιτύχουν. Όμως, οι δύο αυτές διεκδικήσεις του ΟΣΕ δημιουργούν σειρά ανταγωνιστικών προβλημάτων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρία εκμετάλλευσης του δικτύου. Αρχικά διατηρείται η έλλειψη ηλεκτροκίνησης στο αναφερθέν τμήμα, απ’ όπου διέρχονται οι εμπορικές αμαξοστοιχίες του κέντρου. Το τμήμα παραμένει ημιτελές και επιβαρύνει δυσανάλογα

περιβαλλοντικά την Αττική. Όμως, επιχειρησιακά, αν δεν ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση στην Αττική, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τα άλλα μέσα και να αυξήσει το εμπορευματικό της μερίδιο.

Τροχαίο υλικό και υπογειοποίηση… Προβλήματα μιας άλλης 7ετίας που πρέπει να ανατρέψουμε!

Ιωάννης Σιαμάς

Logistics Engineer, MEng

Πρόεδρος ΠΕΕΔ