Εμπορευματικά Κέντρα 10 Στρεμμάτων. Μάρτιος 2011
 
Εμπορευματικά Κέντρα 10 στρεμμάτων
Logistics & Management Μάρτιος 2011
 
Η νέα παράταση των προσωρινών αδειών λειτουργίας των εγκαταστάσεων διαμεταφοράς και Logistics αναδεικνύει την απουσία σχεδιασμού και οράματος για οριστική λύση του προβλήματος χωροθέτησης των υπηρεσιών της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στην ανακοίνωση πρόθεσης του Υπουργού Κου Δ.Ρέππα για νομοθέτηση της παράτασης, γίνεται μνεία πρόβλεψης μόνο για την περιοχή του Ελαιώνα, καθώς συνδέει την οριστική ανάπλαση της περιοχής με τη μετεγκατάσταση των διαμεταφορικών επιχειρήσεων στο Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου. Από εκεί κι έπειτα, διατηρείται η αβεβαιότητα και η έλλειψη πρότασης. Στο παρασκήνιο, το Υπουργείο εξετάζει τη νομιμοποίηση εγκαταστάσεων σε εκτάσεις της τάξεως των 10 στρεμμάτων, ανεξάρτητα της ονομασίας που τελικά θα λάβουν. Πρόκειται για φωτογραφική διάταξη υπέρ των επιχειρήσεων αποθήκευσης (Logistics). Μια τέτοια πρόβλεψη αποδέχεται τη σημερινή κατάσταση, τη νομιμοποιεί και συντηρεί την ελληνική άποψη ότι νόμιμες και μόνιμες είναι μόνο οι προσωρινές λύσεις. Μια πιθανή νομιμοποίηση αυτών των εγκαταστάσεων, σε χώρους ήδη καλυμμένους με διαφορετική χρήση γης είναι απόλυτα βέβαιο ότι θα κριθεί αντισυνταγματική. Όπως επίσης και η οποιαδήποτε μεταβολή χρήσης με υπάρχουσα ανωδομή. Επιπλέον, οι χώροι αυτοί, λόγω μικρού μεγέθους, δεν έχουν προοπτική για εφαρμογή της συνδυασμένης μεταφοράς. Συνεπώς, ενισχύεται η διασπορά των επιχειρήσεων Logistics κι επιτείνεται η ανοχή της πολιτείας σε περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις, αναποτελεσματική διάρθρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας και μειωμένης λειτουργικότητας δικτύωση, που θα διατηρήσει τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα. Εξαιτίας της μη προώθησης των οικονομιών κλίμακος απαιτείται ένα ακόμα πιο εκτεταμένο δίκτυο οδικών συνδέσεων. Την ίδια στιγμή που το Υπουργείο μελετά τις πιο πάνω λύσεις, επέτεινε το πρόβλημα στην πρόθεσή του να οργανώσει τις οδικές μεταφορικές επιχειρήσεις, αφού επιβαρύνει κι άλλο τη βεβαρημένη χωροταξική αναρχία ζητώντας χώρους στάθμευσης από τις νέες εταιρίες, χωρίς την αντίστοιχη χωροταξική πρόβλεψη. Από την άλλη δεν μπορεί να παραμεριστεί ότι επί τόσα χρόνια η αναγκαιότητα και οι προϋποθέσεις για χώρους διαμεταφοράς και Logistics δεν ήταν αποτυπωμένη σε κάποια νομοθεσία. Χαρακτηρίζονται σταθμοί (δηλαδή parking) για φορτοεκφόρτωση εμπορευμάτων, ενώ στην ουσία έχουν ανάγκες για εξειδικευμένες υποδομές. Για τις επιχειρήσεις Logistics, οι οποίες αποθηκεύουν για μακρό χρονικό διάστημα τα αποθέματα των πελατών τους, οι ανάγκες σε χώρους είναι εξαιρετικά μεγάλες, όπως των βιομηχανικών αποθηκών, αλλά με έμφαση στην εξυπηρέτηση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Τελικά ποια είναι η κατάλληλη θέση για τις διαμεταφορικές και τα Logistics; Αυτή της υψηλής λειτουργικότητας, αποδοτικότητας και σεβασμού του περιβάλλοντος που μπορεί να προωθήσει το ΥπΥΜΕΔ, ωθώντας στην ανάπτυξη ή αυτή που δυσκολεύεται να αποδεχθεί το ΥΠΕΚΑ, και έχει φέρει τη χώρα σε οικονομική στασιμότητα και περιβαλλοντική αναρχία, στο όνομα της νομιμότητας;
 
Ιωάννης Σιαμάς
Logistics Engineer, MEng, MSc
Πρόεδρος ΠΕΕΔ