Οι δυσκολίες της ερμηνευτικής εγκυκλίου του Ν 3333/2005. 22-10-2010
 
Οι δυσκολίες της ερμηνευτικής εγκυκλίου του Ν 3333/2005
Κέρδος, 22 Οκτωβρίου 2010
 
Η έκδοση της ερμηνευτικής εγκυκλίου για τα Εμπορευματικά Κέντρα ανοίγει θεωρητικά το δρόμο για την ίδρυση και λειτουργία των Εμπορευματικών Κέντρων. Όμως, μια εγκύκλιος δε μεταβάλλει το νόμο, και δεν μπορεί να απαλείψει προβλήματα εφαρμογής, όπως πχ την απουσία ελαφράς μεταποίησης ή την παραλληλία με σχεδιασμούς του ΟΣΕ. Ο έλεγχος ανάπτυξης της χώρας από το Υπουργείο Περιβάλλοντος αντικατοπτρίζεται και εδώ. Η εξασφάλιση της έκτασης με τίτλους, όπως κυριότητα ή επικαρπία ή 25ετή διάρκεια εκμίσθωσης, σε συνδυασμό με την αμφίβολη έγγραφη έγκριση της διεύθυνσης χωροταξίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, λειτουργούν αρνητικά ως γραφειοκρατικές διαδικασίες στην προσέλκυση επενδύσεων. Έτσι, θα απαιτηθεί μεγάλο χρονικό διάστημα ανάμεσα στην απόφαση επένδυσης και στην ολοκλήρωσή της. Πρώτη δυσκολία, η εξασφάλιση γης. Καλούνται οι μελλοντικοί επενδυτές να ενεργήσουν ως Real Estate, επενδύοντας σε αμφίβολης χρήσης γη (πιθανά αγροτικής) πλασματικά υπερεκτιμημένης. Δεύτερη δυσκολία η χωροτακτική έγκριση που επίσης δεν είναι προβλέψιμη. Συνεπώς, δύσκολα θα βρεθεί επενδυτής που θα περιμένει 2 με 3 χρόνια για να προχωρήσει αισίως σε επενδύσεις Εμπορευματικών Κέντρων. Άμεση λύση μπορεί να δοθεί στις επιταχυνόμενες διαδικασίες επενδύσεων Fast Track που θα συμβάλουν στη γρήγορη, διυπουργική και ενιαία αντιμετώπιση όλου του φακέλου με κοινές διαδικασίες στα συναρμόδια Υπουργεία. Η μελέτη σκοπιμότητας του έργου είναι απαραίτητη μόνο για τα χρηματοδοτούμενα έργα, αφαιρώντας από το Υπουργείο Μεταφορών τη δυνατότητα γνωμοδότησης επί των επιπτώσεων που θα επιφέρει στο δίκτυο Εφοδιαστικής. Η απουσία σχεδίου ανάπτυξης των Εμπορευματικών Κέντρων της χώρας, υπό τη μορφή «χωροταξικού εφοδιαστικής» δίνει θεωρητικά τη δυνατότητα να γίνουν επενδύσεις παντού και με οποιαδήποτε πυκνότητα, με πιθανό το αποτέλεσμα αυτοαναίρεσης του δικτύου και συνολικής κατάρρευσης των επενδύσεων. Σήμερα, μπορεί να μην υπάρχουν οι οικονομικές συνθήκες για τις επενδύσεις αυτές, όμως η ανάκαμψη θα επέλθει και σε συνδυασμό με τις εξαγγελίες για μικρά Εμπορευματικά Κέντρα, θα αδυνατεί το δημόσιο να αιτιολογήσει μια πιθανή άρνηση. Θετική κρίνεται και η αναφορά στην αποδεδειγμένη τεχνογνωσία και εμπειρία των χρηστών εφοδιαστικής, ενώ οι λεπτομέρειες της οικονομοτεχνικής μελέτης του επενδυτικού σχεδίου είναι όμοιες με τις απαιτήσεις του παλαιότερου αναπτυξιακού νόμου.
Ιωάννης Σιαμάς
Logistics Engineer, MEng, MSc
Πρόεδρος ΠΕΕΔ