Οδική Εμπορευματική Ανασυγκρότηση. Ιούνιος 2010
 
Οδική Εμπορευματική Ανασυγκρότηση
Logistics & Management, Ιούνιος 2010

Ευκολότερο του αναμενομένου αποδεικνύεται για την κυβέρνηση το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων. Ο κλάδος με τη μεγαλύτερη συνδικαλιστική ισχύ σιωπά και αποδέχεται ουσιαστικά το πλαίσιο απελευθέρωσης που αφορά τα φορτηγά ΔΧ, συναινώντας στην ομαλή μετάβαση. Πρόκειται, όμως για κατ’ όνομα απελευθέρωση, αφού η αγοραία αξία των υπαρχουσών αδειών είναι 50% χαμηλότερη από αυτή που ορίζει το σχέδιο νόμου για τις νέες. Έτσι, με παράβολο της τάξεως των € 100.000 το ελληνικό δημόσιο βλέπει την αδειοδότηση ως έσοδο και προσπαθεί να την εκμεταλλευθεί δημοσιονομικά, τη στιγμή που για κάθε άλλη αδειοδότηση τα παράβολα είναι της τάξης των € 1.000. Με τον τρόπο αυτό η ελεύθερη πρόσβαση πρακτικά αναιρείται, χάνοντας έτσι και την τελευταία ευκαιρία να ανταγωνιστούμε αντίστοιχες εταιρίες άλλων «φθηνών» ευρωπαϊκών χωρών, όπως της Βουλγαρίας και της Κύπρου. Με τους νέους όρους ελεύθερης πρόσβασης, θα συνεχιστεί η στρέβλωση της αγοράς και το μεταφορικό έργο των Ελλήνων μεταφορέων θα συνεχίσει να συρρικνώνεται, με τις ξένες επιχειρήσεις να κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο επί ελληνικού εδάφους. Έτσι, δεν εκμεταλλευόμαστε και την υψηλή προσδοκία εισόδου Ελλήνων στο επάγγελμα.

Η οδική ανασυγκρότηση παρουσιάζεται ελλιπής, δίχως να έχουν ξεκαθαρίσει θεσμικά οι ρόλοι των συμμετεχόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η οργάνωση, όμως, δεν επιτυγχάνεται, διότι αντί να εξετάζεται συνολικά η εμπορευματική μεταφορά, ως τμήμα της εφοδιαστικής αλυσίδας, εξετάζεται αποσπασματικά η φυσική μεταφορά, χωριστά για κάθε μέσο, εμμένοντας στο παλαιό ανεξάρτητο μοντέλο. Αντίθετα, δεν προωθείται η σύγχρονη τάση οργάνωσης συστημάτων μεταφοράς, όπου κάθε μέσο ελέγχεται ως τμήμα του συστήματος, αξιοποιώντας την αποδοτικότητα όλων των μεταφορικών μέσων. Επίσης, το Υπουργείο πρέπει να αποφασίσει ποιους θέλει να οργανώνουν τη μεταφορά. Αν επιθυμεί οι μεταφορείς να λειτουργήσουν και ως διαμεταφορείς, τότε θα πρέπει να αναλογιστούν, αφενός ποιοι θα οργανώνουν τις μεταφορές κι αφετέρου πού θα εγκατασταθούν οι αποθηκευτικοί τους χώροι, όταν για τη διαμεταφορά το βασικό της πρόβλημα είναι η ένταξη των εγκαταστάσεων της στο Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου. Οι οργανωτές της εφοδιαστικής, διαμεταφορείς και επιχειρήσεις logistics διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία, αλλά και πάλι διατηρούνται εκτός νομοθεσίας. Παρά τις ελλείψεις του, όμως, το σχέδιο νόμου, θα αποτελέσει πρόκριμα εφαρμογής και για απελευθερώσεις στα υπόλοιπα ΔΧ, αλλά και σε άλλα κλειστά επαγγέλματα.

Ιωάννης Σιαμάς
Logistics Engineer, MEng, MSc
Πρόεδρος ΠΕΕΔ