Η Απελευθέρωση Πλήττει την Εφοδιαστική Αλυσίδα 25-4-2010
 
Χαριστική βολή στη Διαμεταφορά
 
Διαμεταφορείς και Logistics υποχρεούνται σε άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας σταθμών φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων, ενώ για τις μεταφορικές εταιρείες απαιτείται μόνο πιστοποιητικό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Oι χώροι στάθμευσης και οι αποθηκευτικές εγκαταστάσεις για τη φύλαξη και συντήρηση των οχημάτων που αναφέρει το σχέδιο νόμου, μετατρέπονται εύκολα σε εμπορευματικές αποθήκες, κάνοντας δυσδιάκριτα τα όρια ανάμεσα σε αδειοδοτούμενους και μη χώρους.

Πρέπει να αναλογιστούν ποιοι θα οργανώνουν τη μεταφορά. Αν οι μεταφορείς λειτουργήσουν και ως διαμεταφορείς, τότε θα πρέπει να αναλογιστούν ποιοι θα οργανώνουν τις μεταφορές και πού θα εγκατασταθούν οι αποθηκευτικοί τους χώροι, όταν για τη διαμετφορά είναι το βασικό μας πρόβλημα

Η δήλωση του Υπουργού σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για τη μαζική μετεγκατάσταση των διαμεταφορικών επιχειρήσεων του Ελαιώνα, δηλώνει ότι ο σχεδιασμός της εμπορευματικής μεταφοράς είναι ιδιαίτερα αποσπασματικός.

Δεν εντάσσει μέσα τους οργανωτές της μεταφοράς και εξετάζεται αποσπασματικά και τάχιστα η φυσική μεταφορά, πριν από τον περιοδικό έλεγχο του 1ου τετραμήνου του ΣΣΑ. Έτσι, δε λαμβάνονται υπόψη οι μετέχοντες στον εφοδιαστικό κύκλο.

Το Υπουργείο δεν εκμεταλλεύεται την οργανωμένη μεταφορά που παρέχουν οι διαμεταφορείς, διαθέτοντας και την τεχνογνωσία ενώ προσπαθεί να οργανώσει με αμφίβολο τρόπο τους φυσικούς μεταφορείς.

Η οργάνωση, δεν επιτυγχάνεται διότι αντί να εξετάζεται συνολικά η εμπορευματική μεταφορά, ως τμήμα της εφοδιαστικής αλυσίδας,

Παρέχεται ελεύθερη πρόσβαση στο επάγγελμα, δίχως να έχουν ξεκαθαρίσει θεσμικά οι ρόλοι των συμμετεχόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Η δημιουργία αντίστοιχων εταιριών σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στη Βουλγαρία και στην Κύπρο, είναι κατά πολύ φθηνότερη. Με τους νέους όρους ελεύθερης πρόσβασης, θα συνεχιστεί η στρέβλωση της αγοράς και το μεταφορικό έργο των Ελλήνων μεταφορέων θα συνεχίσει να συρρικνώνεται με τις ξένες επιχειρήσεις να κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο επί ελληνικού εδάφους. Με τον τρόπο αυτό ο Κωδικός Οδικής Ασφάλειας θα έχει περιορισμένα έσοδα.

Η υποχρεωτική ένταξη των ΦΔΧ σε εταιρίες χωρίς ελάχιστο κεφάλαιο δίνει το δικαίωμα σε κάθε μεμονωμένο ιδιοκτήτη να συστήσει μια Εταιρία με ένα και μόνο όχημα, χωρίς να επιτυγχάνεται ο στόχος της οργάνωσης. Ορίζεται αντικειμενική αξία στην άδεια, βοηθώντας στην αποτύπωσή της ως πάγιο μέσα στη νέα εταιρία, αλλά και αποσκοπώντας στο φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου και στις μετοχικές υπεραξίες κατά τη μεταβίβαση των μεριδίων.

Η ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο θα ενισχύσει ενέργειες συγχωνεύσεων, ανέγερσης εγκαταστάσεων, αγορά βοηθητικού εξοπλισμού, με απαγορευτική όμως την επιδότηση τροχαίου υλικού από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το αμφιοριακό κόμιστρο στα πετρελαιοειδή, σύμφωνα με το Υπουργείο διατηρείται για να μην ξεφύγουν οι τιμές από κάθε έλεγχο. Αντίθετα, για τις υπόλοιπες μεταφορές το καταργεί, χωρίς τον αντίστοιχο προβληματισμό.

Η σύσταση και η λειτουργία μεταφορικών εταιριών ειδικών μεταφορών πετρελαιοειδών προϊόντων θα πρέπει να πληροί τις απαιτήσεις της ΚΥΑ 64834/5491 ΦΕΚΒ 1350/2000 περί διορισμού Συμβούλου Ασφαλούς Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (ΣΑΜΕΕ), κάτι που δεν συμπεριλαμβάνεται.

Η υποχρεωτική ασφάλιση των εμπορευμάτων κατά τη μεταφορά πρέπει να συνοδεύεται και από παράλληλο έλεγχο των ασφαλιστικών εταιριών, στα πρότυπα της ασφάλισης αστικής ευθύνης των τροχαίων ατυχημάτων. Επίσης, πρέπει να ορισθεί το όριο ευθύνης του μεταφορέα που σήμερα, σύμφωνα με τον εμπορικό νόμο για τις εσωτερικές μεταφορές είναι απεριόριστο, ενώ στις διεθνείς της CMR είναι σύμφωνα με το βάρος ή τον όγκο. Συνεπώς, η ενοποίηση εθνικών και διεθνών μεταφορών προϋποθέτει και μια σειρά άλλων καθοριστικών διατάξεων νομικής εξισορρόπησης. Επίσης, πρέπει να ληφθεί μέριμνα για εμπορεύματα που δεν καλύπτονται με ασφαλιστήρια μεταφοράς, αλλά με ασφαλιστήρια αξίας.
 
Ιωάννης Σιαμάς
Logistics Engineer, MEng, MSc
Πρόεδρος ΠΕΕΔ