Προβλήματα Εφαρμογής Συνδυασμένων Μεταφορών. Μάρτιος 2010 | |
Ιωάννης Σιαμάς Logistics Engineer Υπουργείο Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων 29/3/2010 Συνδυασμένες Εμπορευματικές Μεταφορές στην Ελλάδα Προβλήματα εφαρμογής συνδυασμένων μεταφορών Κυρίες και Κύριοι, Την κατάσταση στην Ελλάδα περιγράφει από το 1935 ο Γεώργιος Σεφέρης και ταιριάζει απόλυτα και στην σημερινή κατάσταση της εμπορευματικής μεταφοράς, όπως επίσης και της οικονομίας μας. Ο τόπος μας είναι κλειστός, όλο βουνά Αντιμετωπίζουμε προβλήματα προσβάσεων, επικοινωνίας και απομόνωσης που έχουν σκεπή το χαμηλό ουρανό μέρα και νύχτα. Με μηδενικό όραμα και αδυναμία να κοιτάξουμε το μέλλον δεν έχουμε ποτάμια Δεν έχουμε διερχόμενες εμπορευματικές ροές δεν έχουμε πηγάδια Δεν έχουμε αξιόλογες εσωτερικές εμπορευματικές ροές δεν έχουμε πηγές, Δεν έχουμε παραγωγικό ιστό μονάχα λίγες στέρνες, Μόνο το κλασσικό εμπόριο άδειες κι αυτές, που κι αυτό δεν είναι εφοδιαστικά οργανωμένο που ηχούν και πού τις προσκυνούμε. νομίζοντας όμως ότι αυτό που έχουμε είναι το καλύτερο του κόσμου Γεώργιος Σεφέρης, «Μυθιστόρημα»Μεταφερόμενοι από τη γλαφυρότητα του ποιητή θα δούμε τα πρακτικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η συνδυασμένη μεταφορά που αντιμετωπίζονται βάσει των τομέων που εντάσσονται:
Υποδομές Τα προβλήματα που διακρίνονται στον τομέα των υποδομών σύμφωνα με τα βασικά_ μέσα μεταφοράς, αφορούν τα εξής: 1. Σιδηρόδρομος · Οι σιδηροδρομικές γραμμές Πελοποννήσου είναι μετρικές. o Εναλλακτική είναι δυνατή η χρησιμοποίηση του προαστιακού από Κόρινθο μέχρι Αθήνα, υπό την προϋπόθεση ότι γίνεται επιτρεπτή η χρήση του κοινού δικτύου από εμπορευματικές αμαξοστοιχίες. · Η γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης δεν είναι διπλή. Υπάρχει το τμήμα του Μπράλλου που είναι μονό. o Η Υποστήριξη έμφορτων φορτηγών για τη διέλευση των Τεμπών μετά τις κατολισθήσεις προσκολύεται: § Στο 6μηνο της προμήθειας ειδικών βαγονιών. § Στην αδυναμία διέλευσης ορισμένων σηράγγων λόγω ύψους. § Στη ίδια τη μονή γραμμή του Μπράλου, διότι ουδείς αναλαμβάνει το ρίσκο της διακοπής της σύνδεσης από ενδεχόμενο ατύχημα ή από ενδεχόμενη βλάβη επί της μονής γραμμής, για ένα εγχείρημα εμπορευματικής μεταφοράς τη στιγμή που προέχει η επιβατική εξυπηρέτηση. 2. Τα Λιμάνια που έχουν
3. Αεροδρόμια Ειδική οργάνωση για λόγους ασφαλείας.
4. Οδικά
5. Εμπορευματικά κέντρα
Αποτελέσματα: · Διαγωνισμός Θριασίου που δεν έχει ολοκληρωθεί και επαναλαμβάνεται. · Διαγωνισμός Γκόνου που ακόμα δεν προκυρήχθηκε · Ορισμός ως επισπεύδοντος τον ΟΣΕ με ότι αυτό συνεπάγεται σε o Δυσλειτουργικότητα o Δημόσια νοοτροπία Θεσμικός τομέας Τα προβλήματα του θεσμικού τομέα αφορούν τα εξής: 1. Νομοθετικό πλαίσιο των μέσων μεταφοράς
2. Νομοθετικό πλαίσιο συστήματος μεταφορών
Μπορεί βέβαια στα πλαίσια οργάνωσης της συνδυασμένης μεταφοράς, να σχεδιαστεί ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο που να επιτρέπει:
Οργάνωση Το πρόβλημα οργάνωσης εστιάζεται στα εξής: 1. Οι Σιδηρόδρομοι έχουν
2. Λιμένες
3. Αεροδρόμια
4. Οδικό
5. Κομβική ανάπτυξη
Η απάντηση σε όλα ήταν ότι θα ρυθμιστούν το Μάιο στα νομοσχέδια για τις ΑΠΕ και τον αναπτυξιακό νόμο. 6. Πολιτικό κόστος
7. Στρατηγικός σχεδιασμός Πρόγραμμα Δημοσίων ΕπενδύσεωνΠαρόλο που βασικές οικονομικές γνώσεις καταδεικνύουν ότι η έξοδος από την ύφεση περνά μέσα από την αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, δύσκολα θα προχωρήσουμε στην ανάπτυξη εκείνων των εξειδικευμένων υποδομών που θα ωθήσουν την εμπορευματική μεταφορά σε ανάπτυξη. Κι αυτό γιατί από τα 350 εκ. ευρώ προς τις σιδηροδρομικές υποδομές, μόνο τα 10 είναι για καθαρά εμπορευματικά εκ των οποίων κανένα καινούργιο. § Β’ φάση γραμμών σύνδεσης Ικονίου – Θριασίου (7,7 εκατ. ευρώ), § Β’ φάση απαλλοτριώσεων για τις γραμμές αυτές (2,0 εκατ. ευρώ) Μονοδιάστατοι σχεδιασμοίΠαρατηρείται, λοιπόν, κάθε οργανισμός να σχεδιάζει μονοδιάστατα και να ενεργεί αυτοβούλως, αγνοώντας αρχικά τους υπόλοιπους_ οργανισμούς, με αποτέλεσμα να έρχεται σε αντίθεση με άλλους σχεδιασμούς. Παράδειγμα: ΟΛΠΟ ΟΛΠ θέλει με κάποιον τρόπο να συμμετέχει στο διαγωνισμό για το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου. Καλή η πρόθεση αλλά γίνεται; Γνωρίζουν ότι ο διαγωνισμός είναι αυστηρά για ιδιώτες; γνωρίζουν ότι αν πλειοδοτήσει κοινοπραξία με οργανισμούς του δημοσίου πρέπει να επιστραφούν τα χρήματα ανάπλασης των γύρω χώρων προς την Ευρωπαϊκή Ένωση; ή κάποια στιγμή το Υπουργείο Οικονομικών θα μπλοκάρει τη διαδικασία γιατί γενικά δεν επιστρέφει πουθενά χρήματα, χάνοντας εκ νέου χρόνο; COSCOΤη στιγμή που δεν τα έχουμε βρει μεταξύ μας και δεν έχουμε οργανωθεί, λειτουργεί η Cosco παρέχοντας λιμενικές υπηρεσίες καθώς και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας εφοδιαστικής αλυσίδας. Και παρόλο που η σιδηροδρομική εμπορευματική μεταφορά είναι ήδη απελευθερωμένη δεν επενδύουν σε εταιρεία σιδηροδρομικής εκμετάλλευσης, επειδή δεν υπάρχει ταχεία γραμμή. Εδώ πρέπει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που προηγείται, να καλύψει όλες της ανάγκες της Cosco. Κλείνοντας, λοιπόν καταλήγουμε σε μερικά βασικά συμπεράσματα:
Αντί της επικέντρωσης σε κάθε μεταφορικό μέσο, επικέντρωση στο μεταφορικό σύστημα, στοχεύοντας στην οργάνωση δικτύου μεταφοράς.
Κυρίες και Κύριοι, Η μοίρα μας, όπως λέει ο ποιητής, είναι η μοίρα του ανθρώπου που ξαστόχησε στο σκοπό του. Ίδια ήταν και η μοίρα του λαού και της Ελλάδας. Αντί, λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε την κρίση με συνταγές που μας οδήγησαν σε αυτή, πρέπει: · να αναθεωρήσουμε, · να επανασχεδιάσουμε, · να καινοτομήσουμε, · να γίνουμε εξωστρεφείς, · να αφουγκραστούμε την εκσυγχρονιστική τάση των αγορών και κυρίως · να εργαστούμε συστημικά για το στρατηγικό στόχο που θέτει η πολιτική ηγεσία. Ευχαριστώ και εύχομαι σε όλους σας Καλή Ανάσταση Ιωάννης Σιαμάς Logistics Engineer, MEng, MSc Πρόεδρος ΠΕΕΔ |
|
Αρθρογραφία |
---|
Το Deal Cosco - HP, Οκτώβριος 2012 14/10/2014 |
Περιφερειακό Αναπτυξιακό Μοντέλο, Οκτώβριος 2012 14/10/2014 |
Ιδιωτικοποίηση λιμένων της χώρας, Σεπτέμβριος 2012 14/10/2014 |
ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ιδιωτικοποιήσεις, Ιούλιος 2012 14/10/2014 |