Η Έλλειψη Θεσμικού Πλαισίου Αντικίνητρο για τη Δημιουργία Εμπορευματικών Κέντρων 15-11-2009
 
Εξπρές, 15 Νοεμβρίου 2009
Η Έλλειψη Θεσμικού Πλαισίου Αντικίνητρο για τη Δημιουργία Εμπορευματικών Κέντρων
 
Η Μόνιμη Επιτροπή Logistics του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων λειτουργεί ως δεξαμενή σκέψης, είναι αποδοχέας απόψεων φορέων και προτάσεων για την εφοδιαστική αλυσίδα, έχει πολύ-υπουργική σύνθεση [Υποδομών, Οικονομίας (Ανάπτυξης και Ναυτιλίας)], έχει μόνιμο συμβουλευτικό στόχο τη χάραξη στρατηγικής για την Εφοδιαστική Αλυσίδα. Πρόκειται για την πρώτη προσπάθεια Στρατηγικής οργάνωσης του χώρου που γίνεται θεσμικά, με πολύ-υπουργική σύνθεση και καταλήγει σε πόρισμα που προσπαθεί να δώσει κάποιες απαντήσεις και να καθοδηγήσει τον κλάδο.

Η Μόνιμη Επιτροπή Logistics κατέθεσε τους προηγούμενους μήνες το πόρισμα για τις αναγκαίες υποδομές, ώστε να δρομολογηθεί η εμπορευματική περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας με στόχο την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας που εξελισσόμενη θα αξιοποιείται για το διεθνή προσανατολισμό εντασσόμενη στο φυσικό διαδίκτυο διεθνών μεταφορών. Στο πόρισμα περιλαμβάνονται τα κριτήρια επιλογής των ευρύτερων περιοχών για τη χωροθέτηση Εμπορευματικών Κέντρων, εκτιμώντας την τρέχουσα ελληνική κατάσταση, την αναγκαιότητα ενιαίου κεντρικού σχεδιασμού της εφοδιαστικής αλυσίδας, το κόστος διακίνησης, τις προβλεπόμενες επενδύσεις, την προστασία του περιβάλλοντος και τη δημιουργία νέων επαγγελμάτων και θέσεων εργασίας.

Η Μόνιμη Επιτροπή Logistics με την τεχνογνωσία και την επιστημονική εμπειρία των μελών της εκπόνησε Στρατηγικό Σχέδιο Εθνικού Δικτύου Εμπορευματικών Κέντρων (Masterplan) που λειτουργεί ως εργαλείο πολιτικής μεταφορών, συμπληρωματικά προς τη νομοθεσία και την πολιτική βούληση. Σύμφωνα με το Masterplan καταλήγει σε 6 εμπορευματικά κέντρα (Θριάσιο, Θεσσαλονίκη, Πάτρα Ηγουμενίτσα, Αλεξανδρούπολη, δίπολο Λάρισας-Βόλου) με δυνατότητα οργάνωσης και δεύτερου εμπορευματικού κέντρου στην Αθήνα. Τα Εμπορευματικά Κέντρα θα δικτυώνονται σε Ιεραρχημένο Δίκτυο Εμπορευματικών Κέντρων με σκοπό το συγχρονισμό και τη διατήρηση της ταχύτητας του δικτύου.

Επίσης προτείνει αξιοποίηση των δημοσίων εκτάσεων, εντατικοποίηση απορρόφησης των ευρωπαϊκών πόρων, ενίσχυση της συνδυασμένης μεταφοράς, ανακαθορισμό υπουργικών αρμοδιοτήτων στοχεύοντας σε ενιαίο φορέα εφοδιαστικής για τον έλεγχο του Masterplan και ενθάρρυνση ένταξης των κλάδων Logistics (3PL, διαμεταφοράς) μέσα στα Εμπορευματικά Κέντρα.

Η Μόνιμη Επιτροπή Logistics εκπονεί παράλληλα και ενδιάμεση πρόταση για τον εκσυγχρονισμό των μεταφορών. Το νέο πόρισμα θα αφορά τομείς θεσμικούς, νομοθετικής κατοχύρωσης επαγγελμάτων εφοδιαστικής αλυσίδας, λειτουργικότητας, οργανωτικής διασύνδεσης και νομικής ομοιογένειας μεταξύ των μέσων μεταφοράς, δημοσιονομικά ζητήματα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας καθώς και εκπαίδευσης-κατάρτισης του προσωπικού που εμπλέκεται στα Logistics.
 
Ιωάννης Σιαμάς
Μέλος Μόνιμης Επιτροπής Logistics
΄Πρόεδρος ΠΕΕΔ