Προσωρινή Νομιμότητα Εγκαταστάσεων Διαμεταφοράς 14-8-2009
 
Ισοτιμία, 14 Αυγούστου 2009
Προσωρινή Νομιμότητα Εγκαταστάσεων Διαμεταφοράς
 
Οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις (πρακτορεία μεταφορών) είναι οι οργανωτές της εμπορευματικής μεταφοράς. Αναπτύχθηκαν σημειακά στην περιοχή του Βοτανικού-Ελαιώνα, όπου η ιδιωτική πρωτοβουλία κατάφερε να λειτουργήσει ένα άτυπο Εμπορευματικό Κέντρο, εξυπηρετώντας από το ίδιο σημείο εθνικές οδούς, λιμάνι και σιδηρόδρομο.

Η καταλληλότητα της περιοχής, ως θέση, με τη λειτουργικότητα που προσέφερε στο μητροπολιτικό κέντρο, συνέβαλε στην αύξηση των εγκατεστημένων διαμεταφορέων, καλύπτοντας τις αυξανόμενες ανάγκες της αγοράς, χωρίς ωστόσο να είναι γνωστές οι διαδικασίες αδειοδότησης. Μόλις το 2004 ορίσθηκαν οι προϋποθέσεις ίδρυσης, χωρίς να έχουν ορισθεί παράλληλα οι χρήσεις γης για τις εγκαταστάσεις αυτές.

Αυτή η έλλειψη νομιμότητας καλύπτεται από την κρατική ανοχή, λόγω της ανυπαρξίας κεντρικού σχεδιασμού μεταφορών. Η μεταπολιτευτική Ελλάδα δεν επένδυσε στην εμπορευματική ανάπτυξη της χώρας με αποτέλεσμα ακόμα και σήμερα να μην υπάρχουν οργανωμένοι χώροι υποδοχής και να ενισχύεται η νόμιμη, πλην όμως διασπαρμένη, χωροθέτηση των υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας.

Το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου που θα έπρεπε να είναι ο φυσικός μας χώρος, αιωρείται μεταξύ ενός άγονου διαγωνισμού παραχώρησης και μιας πλειοδοτικής ανάθεσης, εξυπηρετώντας πρώτιστα τεχνικά συμφέροντα, αντί για τις μεταφορικές ανάγκες.

Το Υπουργείο Μεταφορών, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα, αποδέχεται την ιδιαιτερότητα της αδειοδότησης των διαμεταφορικών επιχειρήσεων και εκδίδει προσωρινές άδειες, αρχικά ως τις 31-3-2008 και μετέπειτα ως τις 31-12-2010 επικαλούμενο οργανωτικούς, χωροταξικούς και περιβαλλοντικούς λόγους.

Αντίθετα, το άλλο συναρμόδιο Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ επισπεύδει τις διαδικασίες ανάπλασης της περιοχής, χωρίς να έχει μεριμνήσει για τη χωροθέτηση και κατασκευή των εγκαταστάσεων απορρόφησής μας, με αποτέλεσμα την μετεγκατάσταση των Διαμεταφορέων, σε εξίσου προσωρινές και παράτυπες εγκαταστάσεις, εξαιτίας των διενεργούμενων απαλλοτριώσεων για διανοίξεις οδών.

Η αδυναμία της πολιτείας να θεσμοθετήσει λύσεις εφαρμογής της μεταφορικής και διαμετακομιστικής της πολιτικής, αλλά και η έλλειψη συντονισμού των ενεργειών των συναρμόδιων Υπουργείων πλήττουν άμεσα τις θιγόμενες επιχειρήσεις επιβαρύνοντάς τες με κόστος μεταστέγασης έως και € 50.000, τη στιγμή που και η νέα εγκατάσταση θα είναι προσωρινή.

Παράλληλα, δυσχεραίνεται και η ομαλή λειτουργία των υπολοίπων διαμεταφορικών επιχειρήσεων, επηρεαζόμενοι από τα προγραμματισμένα έργα διάνοιξης αφού στις Αγ. Άννης και Αγ. Πολυκάρπου θα απαγορευθεί η διέλευση.

Το Υπουργείο Μεταφορών, όμως, ως εποπτεύουσα αρχή επί των εγκαταστάσεών μας, θα πρέπει να γνωστοποιεί τις προθέσεις του, καθώς και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των νέων εγκαταστάσεων στο ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο πρέπει να συνυπολογίζει στις κινήσεις του την αδυναμία μετεγκατάστασής μας στα εκ του νόμου προβλεπόμενα, αλλά και ανολοκλήρωτα εμπορευματικά κέντρα.

Απορίας άξιο είναι πώς το ΥΠΕΧΩΔΕ ενώ θέσπισε στο γενικό χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας τη συνδρομή του κράτους για τη δημιουργία οργανωμένων υποδομών εθνικής εμβέλειας, τελικά δεν προσαρμόζεται στα ίδια του τα νομοθετήματα και ωθεί τους διαμεταφορείς να μεταστεγαστούν σε θέσεις που το ίδιο το κράτος δεν έχει ορίσει.

Πρέπει, λοιπόν, να γίνει αντιληπτό, ότι τη δεδομένη στιγμή δεν υπάρχει πρακτική δυνατότητα κομβικής λειτουργικής μετεγκατάστασης όλων των επιχειρήσεων Διαμεταφοράς. Μέχρις ολοκλήρωσης των απαραίτητων ενεργειών, το σημερινό ιδιαίτερο καθεστώς προσωρινής νομιμότητας είναι η μόνη εφικτή λύση.
 
Ιωάννης Σιαμάς
Μέλος Μόνιμης Επιτροπής Logsitics
Πρόεδρος ΠΕΕΔ