Το χωροταξικό μοχλός ανάπτυξης του κλάδου των διαμεταφορέων. Απρίλιος 2008
 

ΕΞΠΡΕΣ 20 Απριλίου 2008

Συνέντευξη προέδρου ΠΕΕΔ στη Δανάη Αλεξάκη

 

Η άμεση λύση του χωροταξικού ζητήματος στον τομέα των διαμεταφορικών επιχειρήσεων καθώς και η ανάγκη να βρεθεί μια βιώσιμη και οριστική λύση στο θέμα της εγκατάστασης και λειτουργίας των επιχειρήσεων σε χώρους με επαρκείς υποδομές και με τον απαιτούμενο σεβασμό στο περιβάλλον, είναι τα κυριότερα αιτήματα εκατοντάδων διαμεταφορικών επιχειρήσεων. 

Όπως εξηγεί στην ΕΞΠΡΕΣ ο νέος Πρόεδρος της ΠΕΕΔ, Ιωάννης Σιαμάς, το χωροταξικό ζήτημα χρήζει άμεσων αποφάσεων έτσι ώστε :

  • να εξυπηρετείται καλύτερα η εφοδιαστική αλυσίδα
  • να υπάρξει αποτελεσματικότερη διακίνηση των εμπορευμάτων στους νέους χώρους, χωρίς κλυδωνισμούς της αγοράς
  • να επιτευχθεί η μικρότερη δυνατή κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική επιβάρυνση του Λεκανοπεδίου και της επικράτειας με την μικρότερη επιβάρυνση κόστους διακίνησης που μετακυλύετε στον πληθωρισμό, με τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή.


1. Πόσες επιχειρήσεις Διαμεταφοράς υπάρχουν στο σύνολο της επικράτειας;

 

Οι επιχειρήσεις οργανωμένης Διαμεταφοράς υπολογίζουμε κατά προσέγγιση ότι ανέρχονται στις 400. Η πλειονότητα αυτών έχουν έδρα την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, πόλεις που αποτελούν τους κύριους εμπορικούς διακομιστικούς  κόμβους της χώρας μας.

 

 

2. Τι ποσοστό από το σύνολο των μεταφερομένων προϊόντων στην Ελλάδα διακινούνται μέσω των Ελληνικών εταιριών Διαμεταφοράς ;

Το σύνολο των έτοιμων προς διάθεση στους καταναλωτές εμπορευμάτων διακινείται μέσω της οργανωμένης Διαμεταφοράς.Οι Διαμεταφορικές επιχειρήσεις αποτελούν τον συνδετικό κρίκο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τα εργοστάσια παραγωγής και τους εισαγωγείς. Συνδέουν επίσης όλες τις εμπορικές επιχειρήσεις των αστικών κέντρων (χονδρέμποροι, εισαγωγείς, μεταποιητές) με τις εμπορικές επιχειρήσεις της υπόλοιπης Ελλάδος.Συνοψίζοντας μπορούμε να πούμε ότι διακινούν συνολικά την  τροφοδοσία όλης της αγοράς, σε ξηρό φορτίο αλλά και σε ψυχόμενα.

 

3. Ποιές είναι οι ιδιαιτερότητες της σημερινής διαμεταφοράς;

Παλαιότερα τα χύδην φορτία απαιτούσαν ιδιαίτερο αμάξωμα. Σήμερα που η τυποποιημένη συσκευασία υπάρχει από το αλεύρι ως τα υγρά χημικά προσμίξεως, η Διαμεταφορά έχει αναλάβει σχεδόν τα πάντα, με αυξημένη βέβαια την ευθύνη της ασφαλούς μεταφοράς.

Οργανωτικά τώρα, η διαμεταφορά δεν γίνεται με τις γνωστές διαδικασίες παραγωγής LIFO ή FIFO διότι δεν είναι αρχικώς γνωστή η ποιότητα και ποσότητα των εμπορευμάτων που πρόκειται να μεταφερθούν ενώ παράλληλα  δεν είναι κοινή η στοίβαξη για όλα τα εμπορεύματα. Αυτό απαιτεί μεγάλες αποθήκες προσωρινής εναπόθεσης ως την τελική φόρτωση των εμπορευμάτων. Αναλυτικά προηγούνται κατά τη φόρτωση φορτία τυποποιημένης συσκευασίας σε παλέττες, ο κενός χώρος των οποίων συμπληρώνεται με δέματα ως την πλήρωση της φόρτωσης. Χαρακτηριστικά της οργάνωσης είναι η ταχύτητα ανταπόκρισής μας, με παράδοση του εμπορεύματος την επόμενη εργάσιμη ημέρα.

 

 

4. Ποιοι είναι οι συνηθέστεροι δρόμοι που ακολουθούν και ποιές οι  διαδρομές των μεταφορικών;

Στο εσωτερικό της χώρας μας η Διαμεταφορά έχει λάβει πλέον άλλες διαστάσεις με την ανάπτυξη των οδικών αξόνων Κορίνθου-Αθηνών-Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας-Αλεξανδρούπολης καθώς και της γέφυρας Ρίου-Αντιρίου. Αρχικά τα έργα υποδομής βοηθούν στην ταχύτητα διακίνησης αλλά αυξάνουν δραματικά το κόστος της αμιγούς μεταφοράς λόγω των διοδίων διέλευσης. Στις νησιωτικές περιοχές ισχύει το ολιγοπώλιο των ναυτιλιακών εταιριών, ενώ στην πραγματικότητα οι εταιρίες ασκούν μεγάλες πιέσεις στις μεταφορικές εταιρίες ώστε να τους διατηρούν ώς πελάτες τους.

 

5. Η παράταση της προσωρινής άδειας λειτουργίας των Εμπορευματικών Σταθμών αποτελεί λύση στο πρόβλημα στέγασης;

Για τον κλάδο μας λύση στο πρόβλημα της χωροθέτησης αποτελεί μια μακροχρόνια, μόνιμη και φυσικά νόμιμη λύση. Η νομιμότητα παρέχεται με την παράταση της αδείας, η μονιμότητα όμως όχι. Για το λόγο αυτό πρέπει κι εμείς ως κλάδος αλλά και η πολιτεία, να σκεφτούμε τι θα συμβεί όταν θα λήξει η μεταβατική περίοδος.

Μέχρι σήμερα, αρκετές επιχειρήσεις Διαμεταφοράς έχουν ήδη λάβει την προσωρινή αδειοδότηση μέσω των αρμόδιων νομαρχιών, ενώ πολλές είναι κι αυτές που δεν ενδιαφέρθηκαν. Όμως η αντιμετώπιση από το κράτος είναι κοινή και για τους νόμιμους και για τους παράνομους. Έτσι, αντί ο Νόμος να εφαρμόζεται σταδιακά, σύμφωνα με το πνεύμα του νομοθέτη, θα εφαρμοστεί άπαξ. Αυτό θα φέρει σε δύσκολη θέση τις επιχειρήσεις Διαμεταφοράς διότι η εσκεμένη απραξία του κράτους, λόγω του μεταβατικού σταδίου, δίνει την εντύπωση μιας ηθελημένης αποστασιοποίησης από το θέμα που πιθανόν απο ορισμένους να εκληφθεί και ως ανοχή της υπάρχουσας κατάστασης. Δυστυχώς, και από την πλευρά της πολιτείας δεν υπάρχει μέχρι τώρα κάτι το χειροπιαστό. Ενώ έχει την πρόθεση να μας εντάξει σε εμπορευματικά κέντρα ώστε να οργανωθεί ορθολογικά η μεταφορά, δεν προκηρύσσει αντίστοιχους διαγωνισμούς διότι δεν υπάρχει αντίστοιχη εκδήλωση ενδιαφέροντος από επενδυτές. Η οργανωμένη μεταφορά και διαμεταφορά  όμως θα πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει.

 

6. Ιστορικό για το εν λόγω ζήτημα, πόσες φορές χρειάστηκε να "μετακομίσετε";

Πολλές. Ανά δέκα έτη υπάρχει και κάποια μαζική μετακίνηση, οργανωμένη ή άναρχη. Σε κάθε περίπτωση όμως η εκάστοτε νέα υποδεικνυόμενη θέση συνέχιζε να ήταν παράνομη και απλά δεν ενοχλούσε την κυκλοφορία, τους γείτονες κλπ. Γι' αυτό και δεν υπήρξαν ποτέ μόνιμες άδειες στους χώρους που λειτουργήσαμε.

 

7. Τι προτείνετε σαν Ένωση;

Η Πανελλήνια Ένωση Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς ζητά βάσει των εξαγγελιών της κυβερνητικής επιτροπής που ενέκρινε πρόσφατα το νέο χωροταξικό σχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ (Άρθρο 6 ) να δημιουργηθεί ενιαίος χώρος ώστε:

·         Να μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος του λεκανοπεδίου και παράλληλα

·         Να μειωθεί η περιβαλλοντική επιβάρυνση

·         Να μειωθούν τα συνολικά διανυόμενα χιλιόμετρα που διανύονται από τα ΦΔΧ

·         Να αυξηθεί η αποτελεσματική διακίνηση εμπορευμάτων αλλά και

·         Να μειωθεί το κόστος διακίνησης μειώνοντας παράλληλα και τον πληθωρισμό.

Σήμερα η τάση επιβάλει ενιαίους χώρους. Η πρακτική της πολιτείας δείχνει τάσεις εναρμόνισης. Ζητούμε τη βοήθεια της πολιτείας για την εξεύρεση λύσης στη μεταστέγαση των επιχειρήσεων μας, κυρίως με την ανάληψη υποχρέωσης εκπόνησης διαγωνισμού για την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου που να καλύπτει κύρια τις εσωτερικές εμπορευματικές οδικές μεταφορές. Η ήδη υπάρχουσα πρόθεση λειτουργίας εμπορευματικών κέντρων τύπου ΟΣΕ δυστυχώς αφορά κατά κύριο λόγο την σιδηροδρομική μεταφορά με παρελκόμενες τις υπόλοιπες μορφές μεταφορών.

Ωστόσο, το τελικό αποτέλεσμα πρέπει να εκφράζει και τις προθέσεις αυτές.

 

Θεωρούμε φυσικά αυτονόητο ότι η μετεγκατάσταση των επιχειρήσεών μας στις νέες χωροθετήσεις θα επιβάλλει παράλληλα και έλεγχο νομιμότητας των υπολοίπων εγκαταστάσεων που δεν πληρούν τις συνθήκες.

 

8. Υπάρχει πιθανότητα απεργιακών κινητοποιήσεων;

Όσο η πολιτεία προσπαθεί να βοηθήσει στην εξεύρεση λύσης, η ΠΕΕΔ θα είναι αρωγός της, συμβάλλοντας με κάθε δυνατό μέσο και με την διαθέσιμη τεχνογνωσία μας προς την κατεύθυνση αυτή. Απεργιακές κινητοποιήσεις δεν μπορούν να αποκλεισθούν αν φθάσουμε σε επικοινωνιακό αδιέξοδο, δηλαδή αν μας ωθήσουν σε μετεγκατάσταση χωρίς να προβλέπεται η μετακίνησή μας σε οργανωμένο εμπορευματικό κέντρο ή ακόμα σε κάποια απρόβλεπτη ή έκτακτη εξέλιξη. Αν γίνει κάτι τέτοιο, η κάθε επιχείρηση θα προσπαθήσει να εγκατασταθεί σε νέους πιθανόν ακατάλληλους χώρους, διάσπαρτους στην Αττική, λόγω της ανοργάνωτης μετεγκατάστασης με προβλήματα όπως:

·         Αύξηση του κόστους διανομής και περισυλλογής εμπορευμάτων

·         Πραγματοποίηση περισσοτέρων χιλιομέτρων με περισσότερες στάσεις.

·         Περιβαλλοντική επιβάρυνση.

·         Αύξηση κυκλοφοριακού φόρτου του αστικού ιστού

Με τον τρόπο αυτό η υπάρχουσα κατάσταση θα επεκταθεί στο σύνολο της Αττικής αλλά και οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις θα αυξήσουν τόσο πολύ το λειτουργικό τους κόστος που θα απομυζούν την αγορά, ενώ παράλληλα θα καθυστερούν την εξυπηρέτησή της λόγω αυξημένων χρόνων ενδοδιακίνησης στην Αττική. Πρόκειται για το πιο θλιβερό σενάριο.

 

9. Τι κόστος θα έχει μια απεργία του κλάδου στην Ελληνική αγορά;
Οι εμπορικές, βιομηχανικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις που εμφανίζονται να έχουν οργανωμένο δίκτυο διανομής σε όλη την Ελλάδα, βασίζονται στη φερεγγυότητα των δικών μας δικτύων, των επιχειρήσεων Διαμεταφοράς οι οποίες εκτελούν το αναφερόμενο έργο ώστε το προϊόν τους να βρίσκεται την επομένη ημέρα σε όλη την Ελλάδα.

Τυχόν διακοπή τροφοδοσίας της αγοράς φαίνεται από την πρώτη κιόλας ημέρα. Παύει αυτόματα κάθε οργανωμένη μεταφορά στην ενδοχώρα με εμφανή την έλλειψη προιόντων με πιο άμεσα αυτά των ψυχόμενων τροφίμων και των φαρμάκων.