Η φούσκα των Logistics. Ιούνιος 2011
 
Logistics & Management, Ιούνιος 2011
Η φούσκα των Logistics
Η πρόσφατη μελέτη της ICAP για τα 3PL καταδεικνύει ότι ο κλάδος άρχισε να συρρικνώνεται. Η σταθερή μείωση για 3η συνεχή χρονιά μετατρέπει την απλή διακύμανση σε τάση της αγοράς. Οι περισσότερες επιχειρήσεις προσπάθησαν να διαχειριστούν την κρίση διαχειριζόμενοι τις επί μέρους δραστηριότητες. Δεν επενέβησαν, όμως, σε όλες τις δραστηριότητες ισομερώς. Η προσπάθεια μείωσης του κόστους φαίνεται να έγινε ετεροβαρώς. Διακρίνεται, λοιπόν, από τη μελέτη ότι το συνολικό πακέτο υπηρεσιών που παρέχουν κατανέμεται ανάμεσα στην αποθήκευση και διαχείριση εμπορευμάτων τρίτων (56%), τη διανομή (28%), την ανασυσκευασία (4%) και το υπόλοιπο στην πληροφοριακή υποστήριξη. Από τη μεριά τους οι 3PL διαχειρίζονται οι ίδιοι τις υπηρεσίες αποθήκευσης και εκχωρούν κι εκείνοι με τη σειρά τους σε τρίτους τις υπηρεσίες διανομής. Τα 2/3 της αξίας των υπηρεσιών αυτών αφορούν την αποθήκευση, δηλαδή τα πάγια των εγκαταστάσεων που θέλησαν οι αποθέτες να αποβάλλουν από πάνω τους, δίδοντάς τα στα 3PL. Η κρίση των 3 τελευταίων ετών μείωσε την απαιτούμενη ζήτηση όγκων αποθήκευσης, όμως οι πάγιες εγκαταστάσεις παρέμειναν οι ίδιες. Οι χρεώσεις των αποθετών διατηρήθηκαν σε επίπεδο ενοικίασης παλετοθέσης κι όχι πτέρυγας (εξάλλου αυτό προσελκύει τους αποθέτες), με αποτέλεσμα να παραμένουν μεγάλα τμήματα αποθηκών κενά. Το αποτέλεσμα είναι οδυνηρό. Τα πάγια διατηρούν το υπέρογκο κόστος χρήσης τους και δε συρρικνώνονται παρά τις προσπάθειες για λιτή διαχείριση των αποθηκών. Ίσως, ευθύνεται και η αδυναμία της επιχείρησης να προχωρήσει σε εσωτερικές ανακατατάξεις και περικοπές για λόγους εσωτερικής ισορροπίας. Αντίθετα στο υπόλοιπο 1/3 που καταλήγει στη διανομή, υπάρχει μεγάλη συρρίκνωση. Η διαπραγμάτευση με εξωτερικό παράγοντα (διαμεταφορέα) δίνει αυτήν την ευχέρεια διαπραγμάτευσης μείωσης κόστους. Το τμήμα αυτό δείχνει εξαιρετικά μειωμένο, ενώ την τελευταία 3ετία, το κόστος διανομής μεγαλώνει, λόγω αυξήσεων στη συντήρηση των οχημάτων και στο καύσιμο. Η συρρίκνωση του κέρδους φτάνει σε επίπεδο εξαθλίωσης.

Συμπερασματικά, λοιπόν, οι 3PL συρρίκνωσαν σε κόστος τη διανομή, αφήνονταν τεράστια περιθώρια περικοπών και ανασυγκρότησης για την αποθήκευση. Με τον τρόπο αυτό διατήρησαν σε υψηλά επίπεδα κόστους τις υπηρεσίες που παρέχονται εσωτερικά (κρατώντας εντός 3PL το κέρδος) και ξεζούμισαν τους εξωτερικούς παρόχους διανομής, τους διαμεταφορείς. Δεν υπολόγισαν όμως ότι το κέρδος έχει και υποχρεώσεις, που στην περίπτωσή μας ήταν πάγιες και δημιούργησαν ένα βρόχο που τους δυσκολεύει να διατηρηθούν στην κερδοφορία. Με λίγα λόγια δεν είναι απλό να κρατάς τα κερδοφόρα κομμάτια και να αφήνεις όσα μπορούν να  συρρικνωθούν. Είναι μια άλλη ανάγνωση των αποτελεσμάτων της ICAP πίσω από τα γράμματα της οικονομικής συρρίκνωσης.

 

Ιωάννης Σιαμάς

Logistics Engineer, MEng

Πρόεδρος ΠΕΕΔ